koplogo

                                   Google
Stuur een mail naar de Begeleidingsdienst voor Vrijescholen: P. van Meurs
Stel een vraag
Kinderen gaan rekenen Vermenigvuldigen en de tafels
                                  Begeleidingsdienst voor vrijescholen                                      P. van Meurs

 

De rekenkijkwijzer





De rekenkijkwijzer

 

De lijst bevat twaalf rekengebieden, die onderling verband houden.

  1. Elementair getalbegrip
  2. Overzien van kleine hoeveelheden
  3. Splitsen van de getallen tot 10
  4. Optellen tot 10
  5. Aftrekken tot 10
  6. Optellend overschrijden van het eerste tiental
  7. Aftrekkend overschrijden van het eerste tiental
  8. De getalstructuur tot 100
  9. Optellen tot 100
  10. Aftrekken tot 100
  11. Vermenigvuldigen en de tafels
  12. Delen en de deeltafels

naam

klas

11. vermenigvuldigen en de tafels

aantekeningen

• Herkent het kind in een tekening of verhaal de vermenigvuldigingssituatie van het herhaald optellen Bijvoorbeeld: het klaarzetten van stoelen in acht rijen van vier; dan maak je 8 keer een rij van 4

• Heeft het kind een voorstelling van een vermenigvuldiging. Kan het kind een verhaal vertellen en/of tekenen waarin het herhaald optellen zichtbaar wordt

• Gebruikt het kind een vermenigvuldigmodel. Wordt deze in het periodeonderwijs aangereikt? Bijvoorbeeld: rechthoekmodel (tegelvloertjes) getallenlijn (sprongen), groepjesmodel (dozen/zakken/stapels e.d.)

• Op welke niveau denkt en handelt het kind in vermenigvuldigingssituaties Bijvoorbeeld: alles tellen (boekenstapels van 4) verkort tellen (2,4,6,8; 5,10,15) het verhaal tekenen en dan tellen

• Kent het kind het principe van het vermenigvuldigen? Bijvoorbeeld: 4 rollen van 10 dropjes: 4 x 10

• Begrijpt het kind de relatie tussen het plus- en het keersymbool? Bijvoorbeeld: 5 bakjes met 3 kralen: 3+3+3+3+3= 5x3

• Welke strategieën gebruikt het kind bij het uitrekenen Zie strategiekaart 2

• Hoe onthoudt het kind de tafels Bijvoorbeeld: visueel (zie je het voor je?), akoestisch (ritmisch geheugen), auditief (opdreunen)

• Heeft het kind problemen met het onthouden Bijvoorbeeld: zwak werkgeheugen, concentratieproblemen, emotionele problemen

• Zegt het kind de tafels dagelijks een kort moment op, ook de bekende tafels (bijhouden)

• Welke tafels kent het kind op de rij

• Welke tafels kent het door elkaar

• Heeft het kind steun aan een tafelnetwerk